Zespół Języka w Medycynie
W pierwszym okresie działalności celem Komisji (a później Zespołu) Języka Medycznego RJP PAN było rozpoznanie aktualnego stanu badań dotyczących językowych problemów związanych z medycyną praktyczną i klinicznymi badaniami naukowymi w Polsce i za granicą. Komisja zorganizowała konferencje naukowe we współpracy z Towarzystwem Naukowym Warszawskim, Warszawskim Uniwersytetem Medycznym, Polskim Towarzystwem Onkologii Klinicznej i Towarzystwem Edukacji Terapeutycznej. Polska Akademia Nauk umożliwiła wydanie dwóch zeszytów zawierających teksty referatów wygłoszonych na tych konferencjach (zob. Publikacje).
Analiza stanu badań wraz z szeroką dyskusją w środowisku medycznym doprowadziła do wniosku, że szczególnie istotną, choć nie jedyną, dziedziną działalności Zespołu powinna stać się komunikacja lekarzy, pielęgniarek i przedstawicieli innych zawodów medycznych z ludźmi chorymi będącymi pod ich opieką, najważniejszym zaś kierunkiem jest bezpośrednia rozmowa przy łóżku chorego, w przychodni i w domu. W wielu krajach zagadnienia te są obecnie przedmiotem nauczania w trakcie studiów medycznych, artykułów naukowych i podręczników; w Polsce również rozwija się podobna aktywność. Członkowie Zespołu i jego współpracownicy z różnych specjalności doszli do wniosku, że oprócz nauczania najbardziej niezbędnych praktycznych umiejętności komunikacyjnych, podstawowe znaczenie ma kształcenie studentów porozumiewania się lekarzy z pacjentami przy ścisłym powiązaniu aspektów językowych z problematyką etyczną, psychologiczną i socjologiczną.
Dzięki współpracy lekarzy i przedstawicieli językoznawstwa, etyki, psychologii i socjologii został opracowany program kursu fakultatywnego dla studentów Warszawskiego Uniwersytety Medycznego, który – począwszy od 2009 roku jest realizowany w każdym roku akademickim. Poza Radą Języka Polskiego PAN głównym organizatorem tego kursu jest Centrum Onkologii w Warszawie. Zajęcia odbywają się co tydzień, obejmują zarówno wykłady, jak i szeroko rozwiniętą dyskusję. Cały kurs trwa 30 godzin. Anonimowe ankiety ewaluacyjne wykazują, iż wielu studentów uważa te zajęcia za pożyteczne, niektórzy nawet za bardzo cenne.
- Aktualności Przejdź do strony
- Ekspertyza dotycząca nazw substancji leczniczych (2025) Przejdź do strony
- „Porozumienie z pacjentem” Przykładowy program kursu „Porozumienie z pacjentem: komunikacja, wzajemny stosunek, podejmowanie decyzji”
- Publikacje książkowe Przejdź do strony
- Konferencje Przejdź do strony
- Regulamin Przejdź do strony
- Kontakt Przejdź do strony
Skład Zespołu w bieżącej kadencji RJP (2023–2026)
1. dr hab. Barbara Baranowska, prof. CMKP (medycyna, położnictwo)
2. dr hab. Jarosław Barański (filozofia)
3. prof. dr hab. Zbigniew Czernicki (medycyna)
4. dr Marta Chojnacka-Kuraś (językoznawstwo) – sekretarz
5. dr Antonina Doroszewska (socjologia medycyny) – przewodnicząca (członkini RJP)
6. lek. Iwona Drozdowska (medycyna, psychologia)
7. mgr Alicja Dzięcioł (językoznawstwo)
8. dr Marta Falkowska (językoznawstwo)
9. dr Maciej Ganczar (literaturoznawstwo, glottodydaktyka)
10. Jerzy Jarosz (medycyna)
11. dr hab. Katarzyna Jankowska, prof. UMK (medycyna)
12. dr Mariola Kosowicz (psychologia)
13. prof. dr hab. Marek Kulus (medycyna)
14. dr Janusz Meder (medycyna)
15. prof. dr hab. Dagmara Mirowska-Guzel (medycyna)
16. mgr Monika Miłosz (językoznawstwo)
17. prof. dr hab. Piotr Muldner-Nieckowski (językoznawstwo, medycyna)
18. prof. dr hab. Tadeusz Parnowski (medycyna)
19. prof. dr hab. Tomasz Pasierski (medycyna)
20. ks. prof. dr hab. Wiesław Przyczyna (językoznawstwo, teologia)
21. prof. dr hab. Janina Stępińska (medycyna)
22. prof. dr hab. Zbigniew Szawarski (filozofia, etyka)
23. dr Urszula Tataj-Puzyna (medycyna, położnictwo)
24. dr hab. Magdalena Woynarowska (pedagogika)
25. prof. dr hab. Piotr Zaborowski (medycyna)