Gloria, Etelinda i Andrasta oraz imiona żydowskie
Kwestii tych imion dotyczył poniższy list:
Chciałabym zapytać o opinię Rady na temat imion Gloria, Etelinda i Andrasta oraz imion żydowskich. W sprawie imienia Gloria, chciałabym się dowiedzieć, czy jest ono uznawane za polskie? Mimo iż jest rzadko używane, nie wydaje mi się, żeby można było je zastąpić jakimś innym „bardziej polskim” imieniem. Etelinda jest spolszczonym imieniem Ethelinda. Andrasta natomiast to pogańska bogini wojny. Zastanawiam się, czy mogłabym któreś z tych imion nadać córce i jaka jest o nich opinia Rady. Jeśli chodzi o imiona żydowskie, to moje pytanie dotyczy jedynie tego, czy istnieją jakieś powody do odmowy zarejestrowania dziecka z takim imieniem (np. Taisa, Bluma, Liwsza, Cyla, Leja, Nochim, Jochewed, Eliezer)? Zauważyłam, że w spisie uczniów jednego z międzywojennych gimnazjów imiona te często się powtarzają, i chciałabym wiedzieć, czy teraz może być problem z nadaniem takiego, jednak niecodziennego, imienia?
Odpowiedzi udzielił prof. dr hab. Walery Pisarek:
(…) imię Gloria w tej właśnie formie, identycznej z oryginalną formą łacińską, bywa w Polsce używane, choć rzadko; jego polskim i w ogóle słowiańskim odpowiednikiem jest imię Sława, też zresztą rzadko nadawane. Etelinda jest imieniem pochodzenia staroangielskiego; znaczy ‘szlachetny wąż’; w Polsce nieużywane. Andrasta jest imieniem bogini zwycięstwa w celtyckiej mitologii; prawdopodobnie znaczy ‘niezwyciężona’. Nie wyobrażam sobie, żeby Polka, czy to dziewczynka, czy to dziewczyna, czy dorosła kobieta była zadowolona, nosząc imię Etelinda albo Andrasta. Jest więc wysoce prawdopodobne, że kierownik urzędu stanu cywilnego odmówi nadania obu tych imion, uznając je za ośmieszające. Wśród przytaczanych przez Panią imion żydowskich znalazły się imiona żeńskie i męskie; kierownik urzędu stanu cywilnego zapewne odmówi nadania imienia żeńskiego – chłopcu, a imienia męskiego – dziewczynce. Pewnie też zaproponuje polskie formy niektórych imion, np. Lea zamiast Leja, Eleazar zamiast Eliezer. Sama „żydowskość” imienia nie może być powodem odmowy nadania go dziecku w Polsce.
listopad 2010 r.