Kampania „Wrażliwi na słowa – wrażliwi na ludzi”
Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN wraz z Polskim Towarzystwem Psychiatrycznym, fundacją Hej, Koniku! i firmą Janssen zachęca do takiego posługiwania się językiem, by nie stygmatyzować i nie ranić osób z zaburzeniami psychicznymi. Służy temu kampania społeczna „Wrażliwi na słowa – wrażliwi na ludzi”, zainaugurowana w 2020 roku w przeddzień Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego.
Kampania ma na celu uwrażliwienie społeczeństwa na temat nadużywania w negatywnym kontekście określeń związanych z chorymi i chorobami psychicznymi, a w konsekwencji ich stygmatyzację. Intencją organizatorów jest nagłośnienie problemu stygmatyzacji języka i zaangażowania wszystkich do wsparcia zmian w tym obszarze. Walkę z krzywdzącymi stereotypami należy zacząć od zmiany języka i uwrażliwienia społeczeństwa na stygmatyzujące i błędne określenia w odniesieniu do osób z zaburzeniami psychicznymi.
Zalecenia dotyczące języka niedyskryminującego osób z zaburzeniami psychicznymi
W ramach kampanii powołana została grupa robocza psychiatrów i językoznawców, której celem było opracowanie dokumentu i rekomendacji dotyczących niedyskryminującego języka w odniesieniu do zaburzeń psychicznych i osób zmagających się z tymi zaburzeniami. Rekomendacje zostały wydane w formie białej księgi i były punktem wyjścia do kampanii i edukacji na temat stygmatyzacji i wezwaniem specjalistów do większej wrażliwości na język i kontekst w jakim używane są określenia dotyczące osób chorych, ale także sposobu mówienia o psychiatrii i metodach leczenia chorób psychicznych.
Zalecenia dotyczące języka niedyskryminującego osób z zaburzeniami psychicznymi