Przykładowy program kursu „Porozumienie z pacjentem: komunikacja, wzajemny stosunek, podejmowanie decyzji”

 

Dzięki współpracy lekarzy i przedstawicieli językoznawstwa, etyki, psychologii i socjologii został opracowany program kursu fakultatywnego dla studentów Warszawskiego Uniwersytety Medycznego, który był realizowany w latach 2009-2016. Poza Radą Języka Polskiego PAN głównym organizatorem tego kursu było Centrum Onkologii w Warszawie. Cały kurs trwał 30 godzin. Od 2017 r. na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym zaczęły być wprowadzane obowiązkowe zajęcia z komunikacji medycznej.

Tematy poruszane podczas kursu „Porozumienie z pacjentem: komunikacja, wzajemny stosunek, podejmowanie decyzji”

1) Komunikacja interpersonalna – jak mówić, aby nas słuchali, jak słuchać, aby do nas mówili

2) Język i kultura porozumienia z pacjentami

3) Etyczne problemy komunikacji i stosunków z pacjentem

4) Rola prawdy w kontakcie z pacjentem. Podejmowanie decyzji

5) Komunikacja w zespole terapeutycznym oraz pielęgniarki i położnej z pacjentem

6) Porozumienie lekarza z pacjentami nieletnimi i ich rodzinami

7) Znaczenie i metody komunikacji lekarza z pacjentem w diagnostyce i leczeniu chorób wewnętrznych – wnioski dla studentów, nauczycieli i organizatorów nauczania klinicznego medycyny

8) Komunikacja z ludźmi chorymi na nowotwory

9) Komunikacja w opiece paliatywnej (hospicjum)

10) Komunikacja z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi