Przykładowy program kursu „Porozumienie z pacjentem: komunikacja, wzajemny stosunek, podejmowanie decyzji”
Dzięki współpracy lekarzy i przedstawicieli językoznawstwa, etyki, psychologii i socjologii został opracowany program kursu fakultatywnego dla studentów Warszawskiego Uniwersytety Medycznego, który był realizowany w latach 2009-2016. Poza Radą Języka Polskiego PAN głównym organizatorem tego kursu było Centrum Onkologii w Warszawie. Cały kurs trwał 30 godzin. Od 2017 r. na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym zaczęły być wprowadzane obowiązkowe zajęcia z komunikacji medycznej.
Tematy poruszane podczas kursu „Porozumienie z pacjentem: komunikacja, wzajemny stosunek, podejmowanie decyzji”
1) Komunikacja interpersonalna – jak mówić, aby nas słuchali, jak słuchać, aby do nas mówili
2) Język i kultura porozumienia z pacjentami
3) Etyczne problemy komunikacji i stosunków z pacjentem
4) Rola prawdy w kontakcie z pacjentem. Podejmowanie decyzji
5) Komunikacja w zespole terapeutycznym oraz pielęgniarki i położnej z pacjentem
6) Porozumienie lekarza z pacjentami nieletnimi i ich rodzinami
7) Znaczenie i metody komunikacji lekarza z pacjentem w diagnostyce i leczeniu chorób wewnętrznych – wnioski dla studentów, nauczycieli i organizatorów nauczania klinicznego medycyny
8) Komunikacja z ludźmi chorymi na nowotwory
9) Komunikacja w opiece paliatywnej (hospicjum)
10) Komunikacja z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi