Kampania „Ty mówisz – ja czuję. Dobre słowo – lepszy świat”
Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN 20 lutego 2020 roku zainicjowała kampanię społeczną „Ty mówisz – ja czuję. Dobre słowo – lepszy świat”. Słowa mają wielką moc – mogą sprawić, że ktoś przeżywa radość albo cierpienie; że świat jest przyjazny albo wrogi; że się szanujemy albo sobą gardzimy. Wszystko zaczyna się od słów.
Chcielibyśmy, by refleksja nad tym towarzyszyła wszystkim nam w codziennym życiu – i tym prywatnym, i tym publicznym. Chcielibyśmy, by ludzie pamiętali o tym, że od tego, jakich słów używamy, zależy to, jak wygląda nasz świat. Hasło przewodnie kampanii ma na celu zwrócenie uwagi na jakość komunikacji publicznej i prywatnej. Chcielibyśmy uzmysłowić naszym odbiorcom, że język, którego używamy, tworzy świat, w jakim żyjemy, że patrzymy na rzeczywistość przez pryzmat słów, że wszystko, co wokół nas, jest opisane, nazwane. Chcieliśmy też pokazać, jak język wpływa na relacje między ludźmi i jak niefortunnie dobranym słowem można zranić drugiego człowieka. Kampania jest adresowana do wszystkich, dla których ważne jest, jaki język nas otacza.
Kampania była prowadzona na Facebooku od lutego 2020 roku do czerwca 2022 roku przez Zespół Retoryki i Komunikacji Publicznej RJP i współpracowników zespołu.
Trzy cykle, jeden cel
W ramach trzech cyklów: „Alfabet etyki słowa”, „Ty mówisz – ja czuję” i „Dobre słowo – lepszy świat” starano się pokazać, że słowem można uszczęśliwić i zranić, że słowa mogą nagradzać i niszczyć, że nie można rzucać słów na wiatr, tylko trzeba brać za nie odpowiedzialność.
Cykl pierwszy: „Alfabet etyki słowa” dotyczył komunikacji etycznej, opartej na szacunku do rozmówcy, życzliwości wobec niego i dążności do porozumienia.
W drugim cyklu: „Ty mówisz – ja czuję” zwracano uwagę na zachowania słowne niepożądane, takie, które mogą ranić i poniżać drugiego człowieka.
Cykl trzeci: „Dobre słowo – lepszy świat” zawierał cytaty, złote myśli, anegdoty, różne powiedzenia, przysłowia, dobre rady, które i dosłownie, i metaforycznie pokazują, jak działają słowa i jak ich używać, by świat był lepszy.
Publikacja i oprawa graficzna
Teksty były ilustrowane grafikami zaprojektowanymi i wykonanymi przez studentów szczecińskich szkół artystycznych. Materiały opublikowane w ramach kampanii ukazały się w czerwcu 2022 roku nakładem wydawnictw Polskiej Akademii Nauk w publikacji pt. „Ty mówisz – ja czuję. Dobre słowo – lepszy świat”.
Oblicza agresji językowej
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem pt. „Oblicza agresji językowej” przygotowanym w ramach kampanii przez członkinię RJP – prof. Barbarę Sobczak.